آغاز هفته علمی تمدن نوین اسلامی از ۳۰ آذر/ ارسال ۸۰ مقاله به دبیرخانه کنگره

ja

مدیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت: هفته تمدن نوین اسلامی به منظور بررسی ابعاد، مراحل و مفاهیم تمدن اسلامی از سی‌ام آذر ماه در سراسر کشور آغاز می‌شود.

فرزاد جهان‌بین مدیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی و دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره هفته تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران «نه شرقی و نه غربی» بود و براین اساس توانست نظمی نوین ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: هدف نهایی انقلاب دستیابی به تمدن اسلامی به صورت یک زنجیره مستمر و منطقی نظیر سایر تمدن‌ها است، این تمدن نیز مانند سایر تمدن‌ها از یک نقطه گرفته و نهایتا به عینیت رسیده و اینک در مرحله دولت اسلامی است که در این مرحله می باید روش و منش اسلامی شود و بعد از آن مرحله شکل گیری جامعه الگو را داریم که این الگو تکثیر خواهد شد.

جهان‌بین با اشاره به موانع و مشکلاتی که در مسیر رسیدن انقلاب به تمدن نوین اسلامی وجود دارد، یادآور شد: خود تأمل در مفهوم تمدن اسلامی، ابعاد و مراحل آن مسئله جدی است بنابراین هفته علمی تمدن اسلامی (30 آذر تا 7 دی ماه) از سوی مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری جمعی از مراکز حوزوی و دانشگاهی نامگذاری شد تا موضوع جدی‌تر دنبال شده و پیرامون آن مباحث متنوع مطرح شود.

وی در ادامه افزود: در ایران اشکال مختلفی برای ارائه مباحث علمی موجود دارد منتها بزرگداشت هفته به این معنا در کشور ما متداول نیست، ما در این هفته افتتاحیه را در مسجد مقدس جمکران و اختتامیه را در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهیم کرد.

استاد دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین همچنین اظهار داشت: اعطای جایزه مقالات برتر نیز در اختتامیه صورت می‌گیرد، همچنین همایش های علمی و ارائه مقالات کمیسیون‌ها در تهران، قم، مشهد و قزوین برگزار خواهد شد که در برخی شهرها به صورت نیم‌روزه و برخی شهرها یک روزه است، البته مقدماتی هم فراهم است تا سایر شهرها که علاقه‌مند باشند در آنجا نیز همایش داشته باشیم.

وی درباره برخی دانشگاه‌های همکار گفت: دانشگاه دفاع ملی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برخی مراکز همکار ما هستند.

جهان‌بین درباره وضعیت مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش تمدن نوین اسلامی گفت: در حال حاضر 80 مقاله به دبیرخانه هفته علمی رسیده که اینها در شش کمیسیون در حال بررسی است و از هر یک 4 مقاله برتر انتخاب و در همایش‌های هفته تمدن نوین اسلامی ارائه و قرائت خواهند شد.

جزئیات مراسم‌های هفته تمدن نوین اسلامی به زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/ک

_____________________________

خبرگزاری فارس/

94/08/27 – 09:23
شماره: 13940827000131