کرسی نظریه پردازی در زمینه تمدن نوین اسلامی را در دانشگاه ها گسترش دهیم

نشست علمی هفته تمدن نوین اسلامی امروز اول دی ماه با حضور دکتر کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، دکتر زهرا کیاسالاری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شاهد، دکتر عبدالعلی توجهی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد و اساتید حوزه و دانشگاه و اعضای کمیته علمی دانشگاه در ساختمان مرکزی دانشگاه شاهد برگزار شد.

این نشست علمی در راستای همایش ملی تمدن نوین اسلامی که مهرماه سال جاری در این دانشگاه برگزار شده بود تشکیل شد، که مقالات اساتید و اعضای کمیته دانشگاه شاهد در مجموعه مقالات تمدن نوین اسلامی چاپ و منتشر شد.

n9rn_57887980.jpg

چیستی و ماهیت تمدن نوین اسلامی

با توجه به بحث، تحلیل و بررسی اساتید حاضر در این نشست در زمینه تمدن نوین اسلامی، در کل اهدافی که برای نشست علمی و همایشی هایی که در زمینه تمدن نوین اسلامی برگزار می شود جهت نیل به اهداف تمدن نوین اسلامی همانند چیستی تمدن نوین اسلامی، چرایی تمدن نوین اسلامی و چگونگی دست یافتن به تمدن نوین اسلامی است. تا به تمایز تمدن نوین اسلامی نسبت به سایر تمدن ها، به امتیاز تمدن نوین اسلامی به سایر تمدن های پیشین و اینکه چه راهکارهایی باید طی شود تا به تمدن نوین اسلامی دستپیدا کنیم.

اعضای کمیته علمی دانشگاه همانند حجت الاسلام دکتر سید محمدرضا امام، دکتر یحیی فوزی، دکتر یوسف ترابی، دکتر احمدعلی قانع، دکتر حسین زمانیها، دکتر غلامرضا معارفی، دکتر محسن فراهانی و دیگر اساتید حاضر در جلسه به تبادل نظر و تحلیل و بررسی در باب چیستی و ماهیت تمدن اسلامی پرداختند که مختصر مقالات بعضی از اساتید در ذیل می‌آید:

تحقق موضوعاتی که در تمدن نوین اسلامی وجود دارد

دکتر محسن فراهانی، دانشیار دانشگاه شاهد، در باره تمدن نوین اسلامی معتقد است تکوین تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که اذهان بسیاری از دانشمندان چه در داخل و چه در خارج را به سمت خود معطوف ساخته است.

وی با توجه به مقاله ای که در زمینه تکوین تمدن نوین اسلامی نگارش کرده است، می گوید: باید مراحل پنج‌گانه برای نیل به اهداف تمدن نوین اسلامی باید برداشت که شامل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است.

به گفته وی، درباره تمدن نوین اسلامی، ابراز کرد: ما امروزه در زنجیره تمدن سازی اسلامی در مرحله دولت اسلامی قرار داریم. در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی، ضروری است که به طور همزمان دو جنبه ابزاری و حقیقی تمدن مورد توجه قرار گیرد.

تبیین سلوک اجتماعی زنان در تمدن نوین اسلامی

دکتر مهدی سبحانی نژاد، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، با بهره گیری از تفسیر المیزان به سلوک اجتماعی زنان در زمینه تمدن نوین اجتماعی پرداخت.

وی معتقد است که سلوک اجتماعی زنان از ارکان تحقق تمدن نوین اسلامی است. قرآن و روایات منابع ارزش های بنیادی در خصوص سلوک اجتماعی زنان است که می توان با توجه به این منابع و تفسیر المیزان و استخراج موضوعات از این منابع، دریافت خوبی ارائه داد.

85wk_غه879خ89.jpg

حقیقت اسلام، همیشه جدید و نو است

دکتر حسین زمانیها، استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شاهد، در باب تمدن نوین اسلامی، اظهار کرد: قرار نیست که ما در این زمینه اسلام نو و تمدن جدیدی بیاوریم که غیر از آموزه های پیامبر و اهل‌بیت(ع) باشد، منتها تمام فرمایشات اهل‌بیت(ع) و پیامبر را تفسیر و ترجمه کنیم تا برای مخاطب قابل درک و ملموس باشد.

وی در ادامه افزود: اگر انسان بتواند در تمام عرصه های علمی و آموزشی ارتقا پیدا کند و از متاء دین به خوبی و درستی استخراج آموزه داشته باشد، مسلما برای جامعه امروز پیشرفت قابل توجه ای به ارمغان می آورد. ما این نوع همایش ها را برگزار می کنیم که بتوانیم حرف جدید و نوئی در زمینه تمدن نوین اسلامی ارائه دهیم. باید چشم انداز مناسبی برای این نوع همایش ها ترسیم شود تا بتواند در آیند پربار و ارزشمند باشد نه اینکه همانند دیگر همایش ها و نشست ها گذرا باشد و هیچ نکته مثبتی از آن نتوان استخراج کرد.

به گفته وی، با ایجاد این همایش ها و نشست های گوناگون باید جایگاه بالایی برای تمدن نوین اسلامی قائل شویم و به این پروسه نزدیک تر شویم. حتی اگر در بعضی مسائل دچار گنگی و ابهامات می شویم باید به محضر حضرت آقا برویم و از ایشان کسب اجازه نماییم تا این موضوعات را مجددا برای ما تبیین کنند.

کرسی نظریه پردازی در زمینه تمدن نوین اسلامی، را در دانشگاه ها گسترش دهیم

در این نشست علمی دکتر کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد با توجه به اینکه اعضا و اهالی دانشگاه باید به این سمت بروند که مقاله های خود در زمینه تمدن نوین اسلامی را نشر دهند، گفت: این تکلیف بر عهده دانشگاه نهاده شده است که در باب تمدن نوین اسلامی پژوهش، تحقیق و مقالاتی تولید کنند. با توجه به اینکه سالانه نشست ها و همایش هایی در این زمینه برگزار می شود برای پیشرفت در آثار و پخته تر شدن مطالب و مقالات است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید برنامه ریزی های گسترده و عملی در این خصوص داشته باشیم، حتی دکتر خسروپناه از دانشگاهیان و ما خواسته اند که به کرسی نظریه پردازی در این زمینه بپردازیم.

به گفته وی، هفته تمدن نوین اسلامی اهداف مقدسی دارد که وقتی همایش و نشست هایی را در دانشگاه شهید بهشتی، علامه طباطبایی، دانشگاه دفاع عالی ملی برگزار می کند یعنی می خواهد اهداف بلند مدت را برنامه ریزی و مدون کند. ما دانشگاهیان برای رسیدن به این هدف مقدس دست همکاری به اشخاص حقیقی و حقوقی دراز می کنیم تا نشست های علمی و تخصصی در این زمینه برگزار کنیم.

s39l_57668788898.jpg

علوم باید جهت گیری دینی داشته باشد و نباید سکولار باشد

رئیس دانشگاه شاهد ادامه داد: با برگزاری نشست ها، مقالات به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود تا مشکلاتی که دارد، برطرف شود و به مرحله پختگی و قوت برسد.

وی با اشاره به گفته های آیت الله جوادی آملی در باب اینکه علم غیر دینی نداریم، تصریح کرد: اظهارات آیت الله جوادی آملی در این زمینه که علم را بدون دین نمی بینند باید بگویم که، علوم باید جهت گیری دینی داشته باشد و نباید سکولار باشد، برای جا انداختن این موضوع و بحث عظیم نیازمند دانش زیاد و برخورد عالمانه داریم.

رئیس دانشگاه شاهد معتقد است، بخش دانشجویی، بخش قابل تاملی است و باید در زمینه مقالات به این سمت سوق پیدا کنیم، و تا زمانی که ندانیم درباره چرایی و چگونگی چه چیزی سخن می گوییم به حاشیه خواهیم رفت. باید در نظریه ها به اجماع نظر برسیم.

انتهای پیام/