حسین سلیمی در اختتامیه هفته تمدن نوین اسلامی/اسلام دیگر تمدنها را حذف نمی‌‌کند/دین الهی در شکل‌گیری تمدنها نقش دارد

آئین اختتامیه نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی صبح روز دوشنبه هفتم دی ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تبریک به مناسبت ایام ولادت پیامبر رحمت(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع)، در خصوص تمدن نوین اسلامی گفت: ابن سینا در یکی از حاشیه های کتاب شفا مفهوم مهمی را مطرح می کند که در شناخت اندیشه های او و مفاهیم اسلامی کمتر توجه شده است. او می گوید در هیچ کجا ما رد پای تمدن را ندیدیم مگر اینکه دین الهی در شکل گیری آن نقش داشته باشد.

وی افزود: ابن سینا معتقد است زمانی که اجتماعات اولیه بشری جمع می شوند هیچ مبنا و قانونی لازم الاجرا که برای آنها جاری شود، وجود ندارد. تنها چیزی که می تواند قواعد، قوانین و سنت ها را جاری کند و زمینه ایجاد جامعه را در مرحله اول و تمدن را در مرحله دوم شکل دهد انسان ها به این نتیجه خواهند رسید که پیامی از ماوراء برای آنها آمده است که منشا آن از خالق و مابعدالطبیعه است. این مشروعیت می تواند قوانین را لازم الاجرا کند. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: با توجه به این ادعای ابن سینا که در هر جای تاریخ بشر رد پای دین الهی دیده می شود، بدون آن امکان شکل مدنیت وجود ندارد و تاریخ شناسان می توانند تاریخ صدق آن را به دست آورند.

سلیمی ابراز کرد: تمدن شناخته شده اسلام حتماً ردپایی از آموزه های الهی را در درونش دارد و این آموزه ها و تمدن بر هر امت و هر جامعه ای نازل شده است. اگر با این دیدگاه به تاریخ اسلام نگاه کنیم یکی از اتفاقات مهم تاریخ بشری، تمدن سازی است.

وی با اشاره به این موضوع که اسلام در محیطی پدید آمد که فاقد برخی از ویژگیهای تمدن بود، اظهار کرد: در تعبیر قرآن و ائمه(ع) وقتی جامعه ای بدوی به وجود آمد انسان ها از تمدن اولیه که در درونشان وجود داشته باشد خالی بودند و اصول اولیه زندگی متمدن را رعایت نمی کردند؛ آنها تمدن سازی را از رفتار خود و تک تک رفتار زندگی اجتماعی پیامبر(ص) می بینند که در سنت پیامبر(ص) اصول زندگی، اصول حاکم بر اقتصاد می توانیم گام به گام تمدن سازی را ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: این تمدن ساخته شده از دین اسلام است و سعی دارد که تمدنهای بزرگ دیگر را در درون خودش هضم کند.

وی تاکید کرد: با این امر موافق نیستم که تمدن اسلام دیگر تمدنها را کنار می گذارد یا حذف می کند بلکه سایر تمدنها را درون خود هضم می کند.

سلیمی در ادامه سخنان خود، گفت: تمدن اسلامی و دولت اسلامی تبدیل به چتر بزرگی شده که تمدن رومی، مسیحی و دیگر تمدن ها را در درون خود هضم کند. تمدن اسلامی دیگر تمدنها را نفی نمی کند، بلکه بنیاد تمدن بر ایجاب بنا شده است. به این معنی که چتری که همه خوبان دارند تمدن اسلامی هم دارد.

به گفته وی، ما به دنبال ساختن تمدن نوین اسلامی هستیم و از تمام مزایای تمدن ها و مدنیت ها استفاده می کنیم و از مضرات آنها به دور خواهیم بود و تمدن اسلامی را گسترش می دهیم، همچنین شرایطی را فراهم می کنیم که نوآوری و یافته های نوین را برگرفته از آموزه های اسلامی تشکیل دهیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنانش گفت: این حرکت عظیم از گذشته ادامه داشته، حال ادامه دارد و در آینده هم رخ خواهد داد. ما این امر را گرامی می داریم و امیدوارم دانشگاه علامه طباطبایی در زوایای مختلف و سطوح گوناگون همکاری مفید و شایسته خواهد داشت.

انتهای پیام/