مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) منتشر کرد؛«تمدن اسلامی در سرزمین شام»؛ از برافتادن بنی امیه تا برآمدن ایوبیان

به گزارش روابط عمومی هفته تمدن نوین اسلامی به نقل از فارس، «تمدن اسلامی در سرزمین شام» (از بر افتادن بنی امیه تا برآمدن ایوبیان) تالیف اعظم رحمت آبادی است که از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی روانه بازار نشر شد.

سرزمین شام که امروزه شامل کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین و اردن است، به سبب موقعیت جغرافیایی همواره مورد توجه دولت‌های اسلامی بود که در مصر و عراق به قدرت می‌رسیدند.

 از این رو عباسیان و سپس فاطمیان همواره در پی تسلط بر این بودند. این سرزمین از نظر فکری از نیمه دوم قرن دوم تا نیمه دوم قرن ششم هجری شاهد شکل‌گیری برخی فرقه‌ها مثل مرجئه و قدریه، و گسترش تفکر اهل حدیث و اشعری‌گری تحت تأثیر اندیشه‌های مختلف اسلامی، مسیحی و یهودی و تأثیرگذاری آموزه‌های مختلف آن بر کلام اسلامی بود.

 در همین فاصله زمانی فرهنگ و علوم اسلامی در شام به حیات خود ادامه داد. این پژوهش به وضعیت دانش و خدمات علمی، دانشمندان و تولیدات علمی، تألیفات و سرزمین‌هایی که در زمینه فرهنگی فعالیت بیشتری داشته‌اند، می‌پردازد.

 گفتنی است، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی، زیر نظر معاونت پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه، با هدف ترویج و گسترش معارف اسلامی و نشر کتاب‌های مورد نیاز داخل و خارج از کشور در حوزه علوم اسلامی و انسانی، از سال ۱۳۷۹ آغاز به کار نموده و مفتخر است تاکنون ۱۲۷۶ عنوان کتاب چاپ اول در ۲۷ زبان و ۲۵ موضوع منتشر کرده است که بعضی از آنها به چاپ ۱۲ نیز رسیده است. ۳۴۰ عنوان از این آثار آموزشی و ۹۳۶ عنوان آن پژوهشی است.

 انتهای پیام/