نخبگان و قشر فرهیخته به بحث تمدن نوین اسلامی ورود کنند

به گزارش روابط عمومی هفته علمی تمدن نوین اسلامی؛ نشست خبری دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی، امروز ۱۰ بهمن ماه با حضور دکتر کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، دکتر کیاسالاری معاون پژوهشی دانشگاه و دکتر فرزاد جهان بین دبیر علمی همایش تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد برگزار شد.

کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، با اشاره به وارد شدن دانشگاه به مباحث علمی، اظهار کرد: ما نه تنها وارد مباحث علمی و روال عادی مباحث طبیعی می شویم بلکه هدف ما وارد شدن به حوزه هایی است که بار ارزشی زیادی دارد. از همین رو ورود دانشگاه شاهد به بحث تمدن نوین اسلامی به غیر از بحث علمی بار ارزشی نیز دارد.

وی ادامه داد: سابقه پرداخت به موضوع تمدن نوین اسلامی به فرمایشات مقام معظم رهبری بر می گردد که ایشان به تبیین مباحث انقلاب اسلامی پرداختند و فرمودند یکی از اهداف انقلاب اسلامی تحقق تمدن نوین اسلامی است. با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت انقلاب و تداوم آن، مرحله انقلاب اسلامی و نظام اسلامی با نقشه راه تمدن نوین اسلامی دنبال می شود تا به سرمنزل اصلی خود برسد.

نخبگان و قشر فرهیخته به بحث تمدن نوین اسلامی ورود پیدا کنند

رئیس دانشگاه شاهد تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی مولفه ها و شاخص های انقلاب اسلامی را بیان کردند و فرمودند که هر مرحله باید به سرانجام برسد تا بتوانیم به مرحله بعد ارتقا پیدا کنیم، لذا آنچه ما از انقلاب اسلامی انتظار داشتیم این است که آرمان ها و آرزوهای اسلامی ما به مرحله اجرا رسیده باشد و آن را اجرا کنیم.

وی به حضور نخبگان و قشر فرهیخته اشاره کرد و گفت: نقطه شروع پرداختن به تمدن نوین اسلامی باید نخبگان و قشر فرهیخته باشد که البته هنوز صورت نگرفته است. دانشگاه شاهد و استادان در این زمینه احساس نیاز کردند و تصمیم گرفتند که به ترمیم این موضوع بپردازند تا بتوانیم تمدن نوین اسلامی را در جامعه بسط و گسترش دهیم.

به گفته ثقفی، هدف گذاری ها در بحث تمدن نوین اسلامی روشن و صریح بیان نشده اند و تنها در سطح حرف باقی مانده است و به جزییات نپرداختند. در حالی که این مباحث می تواند وارد جامعه و حتی زندگی مردم شود.

رئیس دانشگاه شاهد با اشاره به منویات حضرت آقا، بیان کرد: بعد از تحقق انقلاب اسلامی باید به دنبال دولت اسلامی باشیم. مقام معظم رهبری در سخنرانی شان در سال ۹۰ شهر بجنورد در فرازهایی فرمودند پرداختن که جامعه اسلامی می تواند سبک زندگی اسلامی را ارتقا دهد. بعضی از ویژگی های سخنان ایشان در این مبحث جامعه ای با تقوا، وجود عدالت، عزت ملی، رفاه، پیشرفت همه جانبه علمی، سیاسی و اقتصادی، جامعه بدون سکون و رکود است.

ثقفی: سابقه پرداخت به موضوع تمدن نوین اسلامی به فرمایشات مقام معظم رهبری بر می گردد که ایشان به تبیین مباحث انقلاب اسلامی پرداختند و فرمودند یکی از اهداف انقلاب اسلامی تحقق تمدن نوین اسلامی است

وی به ۴ شاخصه برجسته سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بحث رفاه مادی منظور مصرف‌ گرایی نیست و همگانی شدن علم و فرهنگ و نیز رخت بستن چهره فقر از جامعه است. در این مورد عدالت اجتماعی نیز یکی از شاخصه‌ هاست که مردم باید از حقوق برابر بهره ببرند. دیگر اینکه روحیه و آرمان اجتماعی در جامعه وجود داشته باشد و شاخصه دیگر برخورداری از ارزش ها ی اخلاقی است. جامعه الگو دنیا و آخرت را با هم داشتن است یعنی به همان اندازه که در عالم مادی پیشرفت داریم، در معنویت نیز پیشرفت کنیم. این مبحث تحت عنوان حیات طیبه و زندگی گوارا معنا پیدا کرده است.  

رئیس دانشگاه شاهد ابراز کرد: ما موضوعات تمدن نوین اسلامی را به لحاظ نظری هر کدام از این عبارت‌ ها در حوزه چیستی، چرایی و چگونگی مطرح کردیم. دانشگاه و مراکز علمی دانشگاهی و تحقیقاتی در هر مجموعه بیش از مجموعه دیگر مکلف هستند که به این عرصه ورود پیدا کند و آن را تبیین کنند و در اختیار کارگزاران قرار دهند و بدانند که تمدن نوین اسلامی در عین حال که یک موضوع علمی است، یکی از دغدغه نظام ما و در سطح بزرگتر دغدغه بشریت است و باید به طور مستمر در این زمینه همایشها و نشستهای گوناگونی برگزار کرد و بحث تمدن نوین اسلامی را به مرحله عمل رساند.

کیاسالاری: نهادی مستقل در دانشگاه با عنوان دبیرخانه تمدن نوین اسلامی تشکیل شده است که تخصصی به این زمینه می پردازد و پیگیر موضوعات تمدن نوین اسلامی است

دبیرخانه تخصصی و مستمر در زمینه تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد

کیاسالاری، معاون پژوهشی دانشگاه شاهد، دیگر سخنران این نشست خبری، گفت: به عنوان نیاز دینی و اجرای منویات مقام معظم رهبری تصمیم گرفتیم که به موضوع مهمی چون تمدن نوین اسلامی بپردازیم و بتوانیم اجزای آن را تبیین کنیم. تا جامعه بتواند آن را بشناسد و به سمت آن قدم بردارد.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ به دستور رئیس دانشگاه اولین اقدامات در زمینه تمدن نوین اسلامی شروع شد و نشست هایی در این زمینه برگزار کردیم و در بحث اقدامات عملیاتی شورای سیاست گذاری سامانه همایش و اعلام فراخوان با برنامه ریزی ابتدایی شروع شد و همایش در ۳ بحث چیستی، چگونگی و چرایی مورد توجه قرار گرفت و بحث جریان سازی و گفتمان سازی هدف خودش را شروع کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه شاهد بیان کرد: در سطح کشور استقبال خوب و چشمگیری از همایش تمدن نوین اسلامی شده است و این همایش می تواند نقطه شروع خوبی برای رسیدن به اهدافمان باشد.

به گفته کیاسالاری، نهادی مستقل در دانشگاه با عنوان دبیرخانه تمدن نوین اسلامی تشکیل شده است که تخصصی به این زمینه می پردازد و پیگیر موضوعات تمدن نوین اسلامی است. در دبیرخانه به موضوعات و ارتباط تمدن غرب با تمدن نوین اسلامی می پردازد، نشریه های تخصصی در این زمینه را معرفی می کند برگزاری همایش ها و نشست ها را اطلاع می دهد.

وی در پایان گفت: امیدواریم بحرانی با عنوان تمدن غرب تمام شود و تمدن نوین اسلامی به اهداف خودش برسد. ما در این زمینه دست یاری به سوی نخبگان و اندیشمندان دراز می کنیم تا بتوانیم برای رسیدن به اهدافمان گامی به جلو برداریم.

انتهای پیام/