برای تمدن سازی با چالشهای زیادی در جهان اسلام مواجهه هستیم

به گزارش  ستاد خبری دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، حجت الاسلام مهدی ابوطالبی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و رئیس کمیسیون ظرفیت های موجود برای تمدن سازی نوین اسلامی این همایش در تعریف تمدن اسلامی گفت: تمدنی که در آن فضای اجتماعی به وسیله نظام ها و سخت افزارها بتواند انسان را به کمال در حوزه های مادی و معنوی برساند، تمدن نوین اسلامی نامیده می شود. جامعه ای که در آن فضا برای رشد و تعالی استعدادهای مادی و معنوی فراهم می شود.

انقلاب اسلامی مقدمه ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی است. به تعبیر امام خمینی (ره) «ما ایران را برای اسلام می خواهیم.» یعنی ما برای گسترش اسلام در دنیا از ایران آغاز کرده ایم

وی افزود: در جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی به دنبال جامعه دینی بودیم، برخلاف فضاهای قبل از انقلاب که نگاه به جوامع عرفی و سکولار بود. بشر غربی بعد از رنسانس به این نتیجه رسید که بدون اتکا به دین و دستورات الهی جامعه خود را اداره کند و تمدن بسازد، اما ادعای امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی این بود که تمدن غرب فقط بعد مادی را در نظر گرفته و به بعد معنوی انسان توجه نداشته است. به همین علت انسان نیازمند وحی و دین است و ما به دنبال جامعه مبتنی بر دین هستیم که هم سعادت مادی و هم سعادت معنوی را پوشش دهد.

انقلاب اسلامی مقدمه ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی

رئیس کمیسیون ظرفیت های موجود برای تمدن سازی نوین اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی مقدمه ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی است. به تعبیر امام خمینی (ره) «ما ایران را برای اسلام می خواهیم.» یعنی ما برای گسترش اسلام در دنیا از ایران آغاز کرده ایم. لذا طبق حرف امام خمینی و رهبری، جامعه ای که در ایران شکل گرفته است، نظام سازی و انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته و در مرحله دولت اسلامی قرار دارد. بعد از دولت اسلامی، جامعه اسلامی و بعد تمدن اسلامی تحقق می یابد.

وی اضافه کرد: هدف نهایی انقلاب اسلامی تحقق تمدن نوین اسلامی است. تمدن اسلامی یعنی جامعه ای که فراتر از ایران برود و بتواند فضا را برای تامین نیازهای مادی و معنوی و رشد و تعالی انسان فراهم کند. افق نهایی جامعه ما قبل از ظهور امام زمان (عج) چنین جامعه ای است.  

برای تمدن سازی باید توان و ظرفیت لازم وجود داشته باشد

ابوطالبی با اشاره به کمیسیون ظرفیتهای موجود برای تمدن سازی نوین اسلامی گفت: برای تمدن سازی باید توان و ظرفیت لازم وجود داشته باشد و تا زمانی که توان و استعدادهای موجود شناخته نشود، نمی توان از آن استفاده کرد. ظرفیت های موجود برای تمدن سازی نوین اسلامی یعنی جامعه ایران چه ظرفیت هایی برای تحقق تمدن اسلامی دارد تا آنها شناخته و به کار گرفته شود.

رئیس دبیرخانه هفته علمی تمدن نوین اسلامی اضافه کرد: ما برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نقشه راه و سیر تکوین تمدن می خواهیم که مبتنی برشناخت ظرفیت ها است زیرا با شناخت آنها می توانیم در سیر تکوینی تمدن قرار گیریم. شناخت ظرفیت ها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هم امید دهنده است و هم راه را برای ما باز می کند.

ابوطالبی با بیان محورهای مختلف کمیسیون ظرفیت های موجود برای تمدن سازی نوین اسلامی گفت: ظرفیت های تمدن نوین اسلامی به چند دسته تقسیم می شوند: اول ظرفیت های انقلاب اسلامی یعنی انقلاب اسلامی به عنوان حرکت سیاسی و اجتماعی چه ظرفیت هایی برای تمدن سازی دارد و باید بر ماهیت و شعارهای انقلاب کار شود. دوم ظرفیت دین اسلام و اینکه این دین چه مقدار ظرفیت برای تمدن سازی دارد و کدام بخش های اسلام و آموزه های اسلامی ظرفیت سازی برای تمدن ایجاد می کند. سوم ظرفیت های ایران که این کشور با یک پیشینه تاریخی چه مقدار ظرفیت تمدن سازی دارد. هویت تاریخی و آنچه در حیطه های تمدنی در دوران معاصر ما بوده چه مقدار برای تمدن سازی مفید است.

برای تمدن سازی با چالش های زیادی در جهان اسلام مواجهه هستیم و با توجه به وجود گروه های تکفیری و معارض و تبلیغات اسلام هراسی و شیعه هراسی باید بر ظرفیت های جهان اسلام کار شود

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: چهارم ظرفیت تاریخی تاریخ اسلام که مانند تمدن اسلامی گذشته تا چه مقدار می تواند به ما کمک کند و پنجم ظرفیت های امروز جهان اسلام است که چه پتانسیل هایی در جهان اسلام وجود دارد و در کشورهای اسلامی که چه ظرفیت هایی وجود دارد تا بتواند به تحقق تمدن نوین کمک کند. این پنج بخش ظرفیتی، محورهای کمیسیون ظرفیتهای موجود برای تمدن سازی نوین اسلامی را تشکیل می دهند.

ابوطالبی با اشاره به مقاله های رسیده به این کمیسیون گفت: ما در مقوله ظرفیت ها ده مقاله برگزیده اعم از سفارشی و رسیده داریم که این ده عدد قابلیت انتشار را دارند. این مقاله ها به ظرفیت های دین اسلام، ظرفیت انقلاب اسلامی، ظرفیت های تمدن اسلامی گذشته و تعدادی هم به ظرفیت های جهان اسلام پرداخته است.   

وی در ادامه گفت: در میان مقاله های رسیده به موضوع ظرفیت جهان اسلام کمتر پرداخته شده است. برای تمدن سازی با چالش های زیادی در جهان اسلام مواجهه هستیم و با توجه به وجود گروه های تکفیری و معارض و تبلیغات اسلام هراسی و شیعه هراسی باید بر ظرفیت های جهان اسلام کار شود. اینکه در کشورهای آفریقایی، حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه چه ظرفیت هایی برای تمدن سازی وجود دارد تا بر روی آنها کار انجام شود هر کدام از این کشورها یا مناطق فضاهایی را برای متمرکز شدن دارد. بنابراین در زمینه ظرفیت سازی جهان اسلام کمتر کار شده است.

وی در پایان سخنانش افزود: یکی از مقاله های ارسال شده درباره ظرفیت های کشور ترکیه است. ما درباره تمدن اسلامی گذشته و ظرفیت های آن انقلاب اسلامی و دین اسلام بسیار کار کرده ایم اما درباره ظرفیتهای جهان اسلام بیشتر از یک یا دو مقاله نداشته ایم و باید بر فضای بین الملل بیشتر کار کرد.

انتهای پیام/