تمدن سازی رفتاری جمعی است/ نیاز بشر غربی به بازاندیشی

به گزارش ستاد خبری دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، مراسم اختامیه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی امروز نهم اسفندماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش ارائه مقالات برتر دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی طی سخنانی در ارائه مقاله «بنیانهای اساسی تمدن نوین اسلامی»، گفت: در نشست نیم روزه ای که در کمیسیون مبانی دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی داشتیم بحثهای جدی صورت گرفت. بحثی که مطرح شد این بود که مسئله ما چیست؟ بسیاری این بحثها را حمل بر خواسته های سیاسی می دانند. می گویند تمدن اسلامی پیش کش شما، این ترافیک شهر ما را درست کنید؟! از این صحبتها زیاد است، ولی واقعا مسئله ما چیست؟ برای این مسئله چگونه می شود راهکار ارائه داد؟ با چه روشی و با چه فرایندی؟

ذوعلم افزود: ملی ایران این نیست، مسئله ما یک مسئله جهانی است،غرب مدرن سه تا چهار قرن بشر را سر کار گذاشته است.وعده هایی مانند رفاه، آزادی، دموکراسی را داده اند و تقابلشان با دین با همین ادبیات و شعارها صورت گرفت. به خصوص که اولین برخوردهایشان با صاحبان کلیسا صورت گرفت. می گفتند آن بهشتی که ادیان به شما وعده داده اند، ما در دنیا به شما می دهیم.

وی تصریح کرد: امروز خود غرب می گوید که ما بحران داریم. بحران معنوی، اخلاقی، خانوادگی، حتی بحران دموکراسی. امروز آقای ترامپ روی دستشان مانده است. بنابراین ما باید این مسئله را به عنوان بحران جهانی در این مقطع تبیین و تدوین کنیم.

ذوعلم با اشاره به یکی از سخنان مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی گفت: ایشان فرمودند سبک زندگی بسیار پیچیده است و ما باید گفتمان سازی کنیم. به نظرم هم باید برای تمدن نوین گفتمان سازی کنیم. باید مسئله تبیین شود.

وی با اشاره به یکی از آیات قرآن اظهار داشت: این تمدن و این وضعیت دستاورد بشر است. انسانها با رفتارهای خودشان به گونه ای عمل کردند که وضع امروز جهان به اینجا رسیده است. بر اساس وضعی که امروز داریم، باید تأمل کنیم تا بفهمیم چه باید کرد؟ در حقیقت بشر به بازنگری در ارکان و پایه های تمدنش نیاز دارد. بحث امنیت، رفاه، آرامش، سعادت، برابری، تکریم انسان که انسان بالاخره بزرگ شناخته شود.

ذوعلم ادامه داد: اعتقاد ما این است که اسلام، دین تمدن ساز است. در گذشته تجربه ای وجود داشته است که همان تجربه می تواند تثبیت کند که این ظرفیت در اسلام وجود دارد، ولی باید تلاش کرد. شکل گیری تمدن اسلامی را باید با خود انقلاب اسلامی مقایسه کنیم. انقلاب اسلامی چگونه شکل گرفت؟ انبوهی از خودسازیهای جمعی صورت گرفت.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اشاره ای هم به مرحوم آیت الله مهدوی کنی داشت و گفت: ایشان یکی از چهره هایی بودند که در در زمان رژیم سابق از بیان کوچکترین و ساده ترین مسائل ممنوع شده بودند. علاوه بر ایشان چهره های دیگری هم بودند که انقلاب را شکل داد. با تلاش و کوشش و سرمایه گذاری باید این کار انجام شود. آنچه که ما نیاز داریم این است که در این زمینه خیلی باید بحث و گفتگو شود. ما باید زمینه ای را فراهم کنیم که مقالات به بحث و گفتگو گذاشته شود. باید از مباحث فلسفی به سمت مباحث عینی برویم، حتی بتوانیم کسانی که با این گفتمان موافق نیستند بحث صورت گیرد.

این محقق و نویسنده کشورمان گفت: بنده در این مقاله ای که نوشتم، به مفاهیمی که فکر می‌کردم بنیادی است پرداختم، با این سؤال که هر تمدنی بنای فلسفی می خواهد، یک فرآورده می خواهد. در غرب این فرایندها چه بوده است؟ یکی از تمدن پژوهان گفته است، آن رفتاری که حتی نوجوان در جامعه انجام می دهد موثر است، پس تمدن سازی رفتاری جمعی است.

وی در پایان سخنانش گفت: تلقی ما از تمدن چیست؟ تیلور می گوید فرهنگ مجموعه ای از عادات، سنن و رفتارهاست. اگر چنین طرز تلقی را بپذیریم که رفتارهای کل جامعه موثر است باید این گفتمان سازی را فراهم بیاوریم. به قول مقام معظم رهبری امروز وقت اسلام است؛ به این معناست که ما باید خیلی تلاش کنیم. مسئله شناسی که اگر روی آن بحث شود می تواند زمینه آن اهداف و آیات را فراهم بیاورد.

انتهای پیام/