طلاب حوزه علمیه باید دارای رویکرد تمدنی باشند

به گزارش دبیرخانه علمی تمدن نوین اسلامی نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «طلبه تمدن‌گرا» ازجمله عناوینی است که به‌تازگی از سوی گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه به‌عنوان برنامه سال ۹۶ گروه کلید خورده استازاین‌رو با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسین پورامینی، مدیر گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان همراه شدیم تا با گفت‌وگویی هرچند کوتاه، از کم و کیف بیشتر این مجموعه باخبر شویم.

در ادامه متن کامل این گفتگو از منظرتان خواهد گذشت:

*چه شد که به فکر تدوین اثر در این موضوع افتادید و هدف چه بود؟

مستحضرید که مقام معظم رهبری در دیدار فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در سال ۱۳۷۹، خط کلی نظام اسلامی، رسیدن به تمدن اسلامی ترسیم کردند و بیان داشتند که برای ایجاد یک تمدن اسلامی(مانند هر تمدن دیگر)، دو عنصر اساسی لازم دانستند: یکی تولید فکر، و دیگری پرورش انسان. ازاین‌رو نقش طلاب و روحانیت را در این مهم و اساسی دانستند.

طلاب حوزه علمیه باید دارای رویکرد تمدنی بوده و «تمدن‌گرایی»، یکی از ویژگی‌های بارز آحاد آنان باشد.

گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی، که  با اهداف شناسایی، حفظ، ثبت و احیاء سنت‌های اصیل حوزوی، تلاش در جهت ترویج و ارتقاء سطح دانش، بینش و اخلاق طلاب جوان، حرکت جامع و نظام‌مند در مسیر رشد و تعالی فردی و جمعی طلاب جوان، تبیین و ترویج آداب طلبگی، تبیین و ترویج آرمان تحول در حوزه در ذیل مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در حال فعالیت است، در سال ۹۶ یکی از موضوعات پژوهشی خود را در راستای تحول در حوزه و پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری در این خصوص با عنوان طلبه تمدن گرا، قرار داده است.

*با توجه به هدفی که ذکر نمودید در این اثر به دنبال چه خواهید بود؟

انجام این پژوهش، درآمدی است بر ایجاد بینش تمدنی در میان طلبه‌ها، در تقویت گرایش‌های تمدنی در نظام تربیتی حوزه، و ظهور نسل نو و کلان‌اندیش در نظام روحانیت.

*محورهای اصلی این موضوع را بیان فرمایید؟

برخی از محورهای که در این اثر بدان پرداخته خواهد شد عبارت است از: چیستی تمدن و ماهیت آن- تفکر و تجربه تمدنی در تاریخ روحانیت- طلبه تمدن گرا – مسائل و چالش‌های تمدنی برای طلاب و روحانیت.

*آیا برای نگارش اثر به محققی یافته‌اید؟ مبنای اختیار محقق برای جنابعالی چه بوده است؟

بله؛ با رایزنی‌هایی که به عمل آمد، جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حبیب‌الله بابایی عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صحبت به‌عمل‌آمده و ایشان طرحنامه‌ای با عنوان طلبه تمدن‌گرا نوشته‌اند و در شورای علمی، بررسی و تصویب‌شده است و ایشان اکنون در حال نگارش این اثر هستند.

*با توجه به مزیت‌های موجود یادشده، گمانه‌زنی و پیش‌بینی اجمالی‌تان از میزان استقبال مخاطبان عام این کتاب و مخاطب خاص مرکز پژوهش‌های جوان(طلاب فاضل) چیست؟

هرچند در مورد تمدن و تمدن اسلامی کتاب‌های متعددی نوشته‌شده و در نقش نخبگان و علماء در سیر و تطور تمدنی تحقیقات مختلفی انجام‌یافته، و همین‌طور در مورد رویکرد تمدنی در مطالعات دینی نوشته‌های اندکی به‌صورت مقاله تألیف گردیده است، اما ازآنجایی‌که هیچ کتابی در مورد تربیت تمدنی طلاب و یا اقتضائات روحانیت تمدن‌گرا،نه توسعه‌گرا(چه در مدل نوسازی و احیای تمدن اسلامی و چه در مدل و الگوی تمدن نوین اسلامی) نوشته‌نشده است، ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود اثر شایسته‌ای تولیدشده و بتواند در این زمینه اثر گذار باشد.

انتهای پیام/