فرهنگ توحیدی است که می تواند تمدن اسلامی را شکل دهد
به گزارش ستاد خبری دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، به همت گروه تاریخ و تمدن پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همایش نیم روزه دومین هفته تمدن نوین اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، با موضوع بنیانهای اساسی تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری و دکتر رضا بیگدلو عضو هیئت علمی پژوهشگاه ناجا، با موضوع باز تعریف هویت در تمدن اسلامی و دکتر حسین احمدی رئیس گروه تاریخ و تمدن پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع امکان سنجی زایش تمدن در آیینه تاریخ بعد از ظهر سه شنبه سوم اسفند ماه برگزار شد.
ذوعلم در این همایش گفت: امروزه در دنیای اسلام جریان های متاثر و متحجر شکل گرفته است که به محتوای توحید توجه ندارند. بنیان فرهنگ تاثیر گرفته از توحید است. در واقع فرهنگ توحیدی است که می تواند تمدن اسلامی را شکل دهد. دیدگاه مقام معظم رهبری این است که تمدن نوین اسلامی بعد از تحقق جامعه اسلامی شکل می گیرد. معیار اسلامی شدن جامعه این است که فرهنگ توحیدی در جامعه اسلامی شکل گیرد. در جایی هم ایشان تاکید می کنند فرهنگ انقلاب اسلامی فرهنگ توحیدی است.عناصری که در فرهنگ توحیدی وجود دارد بسیار گسترده است. هر زمانی که فرهنگ توحیدی در باورها، اخلاق و نظام حقوقی و عرصه هنر شکل گیرد ما به فرهنگ توحیدی رسیده ایم.
وی توحید را رکن اساسی برای تمدن سازی دانست و گفت: تمدنها اگر در قید و بند نژادی و زبانی بمانند از تمدن سازی باز می مانند. در تمدن نوین اسلامی فرهنگ توحیدی این اثر را خواهد داشت. تمدن نوین اسلامی تنها با دعوت محقق نمی شود. این توهم است که می گویند تمدن نوین اسلامی با حرکتهای نظامی می خواهد خودش را مسجل کند. فرهنگ توحیدی شعار وحدت فرهنگ اسلامی می شود و زمینه ساز تمدن سازی فرهنگ نوین اسلامی خواهد بود. عنصر دیگر در اندیشه آیت الله خامنه ای پیشرفت همه جانبه در دانش، اخلاق، رشد سیاسی، رفاه عمومی، وحدت و مسئولیت پذیری می باشد. ما این سه بنیان را درالگوی مفهومی باید تعریف کنیم، اینها در کنار هم تحقق پیدا می کنند.
دکتر رضا بیگدلو عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی نیز در این همایش گفت: در اندیشه دولت، ملت باید یک باز تعریفی صورت گیرد. این الگوی وارداتی مشکلات بسیار زیادی را برای جهان اسلام به وجود آورده است. من فکر می کنم انفلاب اسلامی در گفتمان هویت، گفتمان دومی را به وجود آورده است که این گفتمان در استمرار تاریخی از زمان سیدجمال الدین اسدآبادی تاکنون می باشد.
این استاد دانشگاه در خاتمه صحبتهای خود گفت: جامعه ما و فرهنگ ما یک مشکلی دارد و در دولتها مبتنی بر دولت و ملت است. اسلام هویتها را به رسمیت شناخته و آنرا نفی نکرده است که در قرآن شاهد آن هستیم. شهید مطهری طرحی که برای هویت ترسیم می کند هویتی است که از مرزهایی که الان می باشد فراتر می رود، حتی انسانهای آزاد،کسانی که مسلمان نیستند قائل به این هویت ها هستند.هویت باید جهانی باشد، جهانی بودن هویت علاوه بر اینکه اقوام مختلف، سرزمینهای مختلف و حتی مسلمانان را در برمی گیرد از این هم فراتر می رود. این هویت یک هویت بشری است و از بشر فراتر می رود.
در ادامه برنامه دکتر حسین احمدی درباره امکان سنجی زایش تمدن در آین تاریخ گفت: منظور از نظام تاریخی چیست؟ تاریخ تحولات در گذشته ای است که در تحولات آن جامعه اثر گذاشته است. فلسفه تاریخ از جوهره تاریخ و چگونگی نوع تاریخ و هدف و غایت تارخ صحبت می کند. فیلسوف تاریخ به دنبال این است که سهمی از معنا و مکانیسم تاریخ به دست بیاورد.
احمدی افزود: سنت در قرآن چه معنایی دارد؟سنت های تاریخ اتفاقی نیست. عمومیت دارد. سنتهای تاریخی منافاتی با آزادی انسان ندارد. در اینجا تاریخ حکم یک ساختار را دارد. عاملیت دین در تضاد با خداوند نیست و در فلسفه های الاهی و حکمتی همه چیز تحت الشعاع مشیتهای الهی است.
انتهای پیام/