عقلانیت و اسلامیت؛ دو عنصر کلیدی در تمدن نوین اسلامی
به گزارش روابط عمومی هفته علمی تمدن نوین اسلامی محمدرضا بهمنی مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره تفاوت ساحت نظر و عمل در تمدن نوین اسلامی با دیگر مکاتب و تمدن ها گفت: چیستی تمدن از موضوعات مهمی است که در حوزه مطالعات تمدنی به آن پرداخته می شود. در چیستی، اجزا، عناصر و فرآیند تفاوت هایی در خوانش از تمدن نوین اسلامی با دیگر تمدن ها وجود دارد.
وی افزود: در اجزا و عناصر تمدن ها به عنصر دین توجه زیادی شده است و تمدنپژوهان آن را جزو مولفه های اصلی تمدن دانسته اند. بر این اساس، در تبیین مختصات تمدن نوین اسلامی، باید ویژگی هایی برخاسته از اسلامیت تمدن نوین را جستجو کرد.
مطالعات تمدنی باید انضمامی شود و این بدان معنی است که مسائل مختلف حوزه زیست اجتماعی باید با رویکرد تمدنی مورد تحلیل و راهحل جویی قرار گیرد
وی بیان کرد: طبعاً این ویژگی ها نباید در ساحت نظر متوقف بماند بلکه باید به ساحت عینیت های محیطی امتداد یافته و متبلور شود. به عبارت دیگر، مختصات اسلامیت تمدن نوین اسلامی را تنها به افعال و رفتار مناسکی دین نباید تقلیل داد.
بهمنی به محوریت قرآن در تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: تمدن نوین اسلامی یک تمدن قرآن بنیان است و لذا در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی قرآنپژوهی با رویکرد تمدنی باید جایگاه برجسته و تعیین کنندهای داشته باشد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با انتقاد از انتزاعی بودن مباحث پیرامون تمدن نوین اسلامی، تأکید کرد: مطالعات تمدنی باید انضمامی شود و این بدان معنی است که مسائل مختلف حوزه زیست اجتماعی باید با رویکرد تمدنی مورد تحلیل و راهحل جویی قرار گیرد.
مسئله مناسبات انسانی تقریبا در همه تمدن های پیشین و فعلی بشری مورد توجه بوده و هست. البته مناسبات انسانی را نباید به سطح افراد جامعه تقلیل داد، بلکه فراتر از آن مناسبات گروه های انسانی اهمیت دارد
بهمنی افزود: براین اساس، دو موضوع مهم و کلیدی مطرح در حوزه زیست تمدنی، یعنی موضوعات «سبک زندگی» و «الگوی پیشرفت و توسعه» باید با رویکرد تمدنی در مراکز علمی و دستگاه های سیاست گذاری صورت بندی و پیگیری شود.
مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: هنگامی که چنین نگاهی به مقوله تمدن نوین اسلامی داشته باشیم، در کنار عنصر اسلامیت، از عنصر «عقلانیت» هم باید سخن گفته شود. چرا که توأمان شدن عقلانیت و اسلامیت در تمدن نوین اسلامی، «ساخت یافتگی اسلامیت» در تمدن نوین اسلامی را در پی خواهد داشت که در واقع نظاموارهگی تمدن نوین اسلامی از این رهگذر حاصل می شود.
مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه تبیین مختصات تمدن نوین اسلامی به اهمیت جایگاه «مناسبات انسانی» در حرکت تمدنی اشاره کرد و گفت: من در گونه شناسی تعاریف تمدن، قائل به برجسته کردن تعریف «تمدن به مثابه مناسبات انسانی» هستم.
وی در این زمینه اظهار داشت: مسئله مناسبات انسانی تقریبا در همه تمدن های پیشین و فعلی بشری مورد توجه بوده و هست. البته مناسبات انسانی را نباید به سطح افراد جامعه تقلیل داد، بلکه فراتر از آن مناسبات گروه های انسانی اهمیت دارد. علاوه بر مناسبات درون گروه های انسانی و مناسبات بین گروه های انسانی با یکدیگر، در تمدن نوین اسلامی مناسبات افراد و گروههای انسانی با معبود و به تعبیری رابطه خالق و مخلوق هم باید مورد توجه قرار گیرد.
بهمنی اضافه کرد: یکی از زمینه های مهم حضور قرآن در مسیر حرکت تمدنی، همین مسئله است، چراکه یکی از مفاهیم غنی قرآنی که در ساماندهی مناسبات انسانی می تواند و باید مبنای اندیشه و عمل قرار گیرد، مفهوم قرآنی «امت» است. از مفهوم قرآنی امت، سه مقوله مهم، یعنی؛ هویت، دین یا اسلامیت و سلوک همزیستی قابل فهم است که در تبیین چیستی و سیر تکوین تمدن نوین اسلامی تعیین کننده هستند.البته ذیل هر یک از مقوله های سه گانه فوق، مضامین مفهومی خردتر و عملیاتی تری در آیات قرآنی ناظر به امت وجود دارد که در ساماندهی مناسبات انسانی بسیار راهگشا هستند. به عنوان مثال، تنوع پذیری در مناسبات گروه های انسانی درون امت ها لازمه همزیستی تمدنی است و این منافاتی با پایبندی به باورهای مذهبی و سلوک شریعت ندارد. لذا هویت مشترک امت اسلامی با همزیستی اقوام و مذاهب قابل جمع است.
وی با اشاره به نقش انسان در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: بخشی از تعاریفی که ناظر به تمدن است، «تمدن به مثابه فرآیند» را مورد تأکید قرار می دهند که حرکت گروهها و جوامع انسانی از یک وضعیت به وضعیت مطلوب تر را فرآیند متمدن شدن می دانند. فارغ از برخی نگرش های مورد مناقشه مانند جریانی که متمدن شدن را حرکت از بربریت به مدنیت دانسته و در خود غرب هم مورد نقد و مناقشه است، در فرآیند تمدنی، «فاعلیت گروه های انسانی» رکن است و لذا در سیر تکوین به سوی تمدن نوین اسلامی، انسان های مومن، هدفمند و تلاش گر فاعلان در فرآیند تمدنی هستند.
بهمنی افزود: من قائل به این نیستم که گروه های انسانی را مقهور تمدن بدانیم. این انسانها هستند که با اراده جمعی مسیر خود و موقعیت پیش روی خود را تعریف می کنند و با اجماعی که حاصل می شود می توانند آن حرکت را شکل دهند. اگرچه در این امر هم نمی توان تردید کرد که نقاط تماس تمدنها، نقاط تأثیر و تأثر تمدنی هستند.
بهمنی با تشریح برنامه های مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه به مناسبت سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، گفت: گروه مطالعات تمدنی مشخصا مسئولیت کمیسیون سیر تکوین تمدن نوین اسلامی را بر عهده دارد و اهم برنامه های مرکز در این هفته عبارتند از: برگزاری کرسی ترویجی «مساله نظم در حرکت تمدنی جهان اسلام» با ارائه دکتر رسول نوروزی، پیش نشست کرسی نظریه پردازی «تنوع اسلامی در حرکت تمدنی» و نیز رونمایی از نتایج پروژه پژوهشی «بررسی عیار تمدنی جمهوری اسلامی ایران» که نتایج فاز نخست این پروژه در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.
وی در پایان گفت: به همراه این رونمایی، سه پنل تخصصی با عناوین؛ «مناسبات بین الملل در حرکت تمدنی جمهوری اسلامی ایران»، «نهادهای دانش در حرکت تمدنی جمهوری اسلامی ایران» و « پیشرفت و عدالت در حرکت تمدنی جمهوری اسلامی ایران» در روزهای هفتم و هشتم اسفندماه در محل پژوهشگاه در قم برگزار میشود.
انتهای پیام/