کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» گزارشی از فاخرترین سازه‌ها و آثار هنری تمدن اسلامی

به گزارش دبیرخانه هفته علمی تمدن نوین اسلامی به نقل از طلیعه؛ سید رضی موسوی گیلانی استاد دانشگاه و نویسنده کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در خصوص انگیزه و هدف خود از نگارش این کتاب، گفت: دانشگاه‌ها از سال ۹۱ ، درسی با عنوان فرهنگ تاریخ تمدن به دروس عمومی دانشجویان اضافه کردند، در همین راستا از اینجانب خواسته شد برای دانشجویان دانشگاه هنر و معماری کتابی تخصصی در این زمینه بنویسم.

وی افزود: ساختار محتوایی این کتاب شامل مطالبی می‌شود که خود سالها در دانشگاه‌ها به دانشجویان تدریس داشته و جمع آوری کرده بودم.

موسوی گیلانی کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» را متشکل از دو بخش تاریخ و هنر اسلامی از صدر اسلام تا دوره معاصر و مباحث نظری بیان کرد و اظهار داشت: بیشترین انگیزه و هدف از نگارش این کتاب آشنایی دانشجویان در خصوص تاریخ تمدن اسلامی با رویکرد تخصصی درباره پزشکی بوده است.

 

این نویسنده کتاب ادامه داد: در بخش دوم کتاب تحت عنوان هنر و معماری؛ به تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ هنر و معماری در ادوار مختلف، تاریخ سرزمین اسلامی از شمال آفریقا تا شبه قاره با توجه به هنرهای چهارگانه پرداخته شده است.

وی درباره مدت زمان نگارش کتاب، عنوان کرد که قریب به شش سال زمان برده است، و با اشاره به رویکرد توصیفی این کتاب، گفت: در بخش توصیفی این کتاب از همان صدر اسلام درباره سلجوقیان، ایلخانیان، صفویه در ایران، گورخانیان، عثمانی و شمال آفریقا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد همچنین در این کتاب درباره تحولات سرزمین‌های اسلامی گزارشی اجمالی ارائه شده است.

این استاد دانشگاه درخصوص کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» شهید مطهری، بیان داشت: شهید مطهری در این کتاب بیشتر به مباحث کلامی و فلسفی اشاره دارد بر همین اساس اینجانب فکر کردم بخش تاریخ هنر و معماری اسلامی در این مباحث پنهان است که باید مورد توجه قرار گیرد برای مثال مسجد جامع قرطبه یا مزکیتا که محصول دوران حاکمیت اسلام در اسپانیا است که نماد الگوبرداری و تاثیرپذیری در تاسیس سایر مساجدی شد که بعد از این مسجد ساخته شدند در این کتاب مورد بحث قرار گرفته شده است.

وی ادامه داد: اینجانب تلاش کردم در این کتاب گزارشی از مهمترین و فاخرترین سازه‌ها و آثار هنری تمدن اسلامی چه در حوزه هنرهای تجسمی و چه در حوزه ادبی شکل گرفته است، اشاره داشته باشم.

انتهای پیام/