خیزش حوزه و دانشگاه به سمت تمدن سازی نوین اسلامی باشد/ مکتبی که نتواند فرهنگ ساز باشد نمی تواند تمدن سازی کند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در تالار اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نشست علمی – فرهنگی «تبیین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» گفت: تحقق الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت مبتنی بر انعکاس آرمان ها و اهداف نظام با اتکا به پشتوانه های حقوقی و شرعی، تبیین کننده نگاهی سیستمی مشتمل بر تعیین اجزای مرتبط و ترسیم چگونگی ارتباط آنها، دارا بودن قابلیت تطبیق و دسترسی و بهره مندی از قابلیت پایداری و بقای تمدن اسلامی است.

وی با اشاره به  تأکیدهای اخیر مقام معظم رهبری درباره تشریح ابعاد مختلف الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت گفت: «تلفیق دو فرهنگ اسلامی و ایرانی»، « انتخاب کلمه پیشرفت به جای مفهوم توسعه»، « تأکید بر اهمیت ابزارهای فرهنگی از جمله « آموزش و پرورش و رسانه ها»، « توجه به مسائل و خطوط اصلی زندگی مانند امنیت، عدالت، رفاه، آزادی، حکومت، استقلال وعزت ملی در بحث الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت» و « اهمیت علم و معنویت» از جمله رویکردهای فرهنگی مورد نظر و موکد معظم له در تحقق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت به شمار می رود.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری خاطرنشان کرد : رهبر معظم انقلاب اسلامی، معنویت را نیز مهمترین عرصه ای عنوان داشته اند که در کار پیچیده، دقیق و بلند مدت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، باید به آن توجه شود چرا که معنویت، روح پیشرفت واقعی در همه زمینه ها و مسائل است.

عضومجلس خبرگان رهبری در ادامه به مبانی الگوی اسلام پیشرفت اشاره کرد و افزود:  پشت تمدن های بزرگ تاریخی یک دین نهفته است؛ مکتبی که نتواند فرهنگ ساز باشد نمی تواند فرهنگ را به تمدن تبدیل کند و کالبد عینی و فیزیکی به آن بدهد.

وی تصریح کرد : فرهنگ اسلامی در دور ه های مختلف تبدیل به تمدن شده است. فرایند تبدیل ایدئولوژی به فرهنگ در دهه اول انقلاب شکل گرفت که در آن دین می‌تواند در عرضه فرهنگی و اجتماعی نهادسازی کند و به فرهنگ منجر شود اما این تبدیل به طور کامل نیست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی زمانی می تواند هویت سازی کند که تعریف جدیدی از هویت اسلامی ارائه دهد و فرهنگ را به تمدن تبدیل  کند، اظهار داشت: هدف انقلاب اسلامی از استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در تفکر امام(ره) ایجاد یک تمدن نوین است که بر پایه ارزش های انسانی و دینی شکل بگیرد و بتواند در برابر هویت سکولار تمدن غرب ایستادگی کند.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با یادآوری اینکه ما در یک نقطه عطف تاریخی هستیم و ذهنیت نخبگان باید به سمت ایجاد یک تمدن متوجه شود، افزود: این تمدن، امری است که نقطه آغازش نظریه ها و دانش ها می باشد و از آنجا که تولید نظریه و دانش، نیازمند خیزش جدید است و وظیفه و رسالت حوزه و دانشگاه آن است که تلاش کنند این جنبش رخ دهد .

وی با بیان اینکه بخشی از وظایف مدیریت فرهنگی در حوزه و دانشگاه برنامه ریزی برای تولید دانش و اندیشه است، در این باره گفت: علوم انسانی در حوزه و دانشگاه از ساخت گزاره ها به ساخت نظریه ها نفوذ کرده است، لذا  تولید نظریه در یک فضای آزاد و گفتگوی فعال صاحبان تخصص ها امکان پذیر می باشد.

 رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: بر این اساس نخبگان دانشگاه و حوزه علمیه می بایست با یک تأمل جدید و آغاز رویکرد تازه به تولید اندیشه برسند و سطح تولید اندیشه باب شود و نشان دهیم که این امر، الگو دارد و کارآمد است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اسلامی بودن الگوی پیشرفت، گفت: مهمترین مشکل دنیایی که امروزه در غرب وجود دارد، جدایی از خدا و اعتقاد نداشتن به خدا و عدم التزام به اعتقاد به خداست و این در حالی است که ملتی که به حساب و کتاب و به اصطلاح «فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره » باور دارد و آن را در برنامه عملی‌ خود لحاظ می  کند، در زندگی‌اش تحول اساسی پدید می‌آید.

وی با اشاره به اهمیت دستیابی به الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت یادآور شد: ساخت کلی الگو باید متناسب با اهداف، جهت‌گیری‌ها و ارزش‌های مورد نظر جامعه باشد و البته الگوهای مختلف برنامه‌ریزی می‌توانند از نظر ساخت الگو دارای تفاوت‌های چشمگیری باشند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه امروزه تهاجم بر اصل حیات اجتماعی اسلام، توسط مدل ها صورت می گیرد و تهاجم عینی به وسیله تصمیم گیری اجتماعی واقع می شود، توضیح داد: به عبارت دیگر هر جامعه ای مسئولینی برای تصمیم گیری کل جامعه دارد که آنها درباره ی کل مقدورات جامعه، تصمیم گیری می کنند اما تصمیم سازی برای تصمیم گیران به وسیله مدل ها انجام می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری تا کید کرد: با توجه به وجود نقاط افتراق و اشتراک پیشرفت اسلامى با توسعه‏ غربى و تاثیر مبانى معرفتى در نوع پیشرفت، ضروری و حیاتی بودن دستیابی به الگوی توسعه اسلامی- ایرانی به طور کامل برجسته  است.

وی با اشاره به اینکه  پیشرفت اسلامی، فرآیند حرکت به سمت جامعه‌ی مطلوب و شایسته‌ی اسلامی است که خطوط کلی و اصول حاکم بر آن ترسیم می شود، گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وظیفه دارد در چارچوب مبانی و اصول اسلام و انقلاب اسلامی، اهداف اسلام، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و اهداف هزار و چهارصد ساله‌ی اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را تحقق بخشد و سبک زندگی را در جهت رسیدن به زندگی گوارا و حیات طیبه اصلاح کند و زمینه‌ی تحقق جامعه‌ای اسلامی و احکام اجتماعی قرآن را فراهم آورد.

انتهای پیام/