رقابت سنگین تمدنی بین غرب و اسلام وجود دارد

حاکم قاسمی دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در همایش آینده‌نگاری در تمدن نوین اسلامی که عصر روز گذشته ۳۰ آذرماه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) استان قزوین برگزار شد با اشاره به رقابت‌های تمدنی و سناریوهای پیش‌رو تمدن اسلامی، اظهار کرد: همایش آینده‌نگاری و تمدن نوین اسلامی یک بخش از برنامه‌ علمی و سراسری است که از گذشته تا به امروز ادامه دارد.

وی افزود: مراسم افتتاحیه نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی امروز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد و اختتامیه آن در دانشگاه علامه طباطبایی استان تهران در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود.

دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه هفته علمی تمدن نوین اسلامی قرار داریم، کمیسیون‌های مختلفی در برنامه‌های این هفته شرکت کرده‌اند که از جمله آن کمیسیون آینده‌پژوهی است.

وی عنوان کرد: مسئولیت فعالیت کمیسیون آینده‌نگاری با توجه به فعالیت‌های آن به پژوهشکده دانشگاه امام خمینی(ره) استان قزوین واگذار شد که در این راستا از ۸۰ نمونه اثر به دبیرخانه ارسال و ۸ مقاله در همایش امروز به مخاطبان و دانشجویان ارائه می‌شود.

قاسمی با اشاره به تغییر جایگاه تمدن اسلامی در دنیای امروز بیان کرد: تمدن اسلامی نسبت به گذشته از جایگاه اصلی خود افول کرده است.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به وجود رقابت تمدنی بین جهان اسلام و غرب و سناریوهای پیش روی تمدن نوین اسلامی گفت: رقابت سنگین تمدنی بین غرب و اسلام وجود دارد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند رویکردهای اثرگذار رقابت اسلام و غرب، تشریح کرد: ملی‌گرایی، مذهب‌گرایی، محلی‌گرایی و منطقه‌گرایی، روند واگرایی و تضعیف همبستگی‌های بین‌المللی و جهانی و تقویت هویت‌های خرد بومی، ملی و محلی از روندهای مؤثر و تأثیرگذار رقابت بین اسلام و غرب است.

وی در بخش دیگری به کنش‌ها و اقدامات تشدید کننده رقابت اسلام و غرب اشاره و بیان کرد: عوامل بسیاری در اقدامات تشدیدکننده رقابت‌ها تأثیرگذار است که از موارد آن می‌توان به سیاست استعماری و مداخله کشورهای غربی در کشورهای اسلامی، ایجاد پایگاه‌های نظامی قدرت‌های غربی در کشورهای اسلامی و حمایت یکپارچه و همه‌جانبه غرب از اسرائیل اشاره کرد.

دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در اقدامات تشدید کننده رقابت اسلام و غرب، انقلاب و بیداری اسلامی با جهت‌گیری نفی اصول، ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی و ترویج اصول، ارزش‌ها، و اعتقادات غربی تأثیرگذار است.

قاسمی با اشاره به اقداماتی که می‌تواند به تحقق سناریوی مرجح کمک کند، مطرح کرد: این سناریو در حال حاضر با انجام دادن آن‌ تعارض و تضادی با سناریوی مطلوب ندارد چراکه در صورت تحقق، محتمل‌‌ترین سناریو نیز به سود سناریوی برتر دو تمدن است.

وی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تقویت روندهای همکاری و همگرایی دو تمدن اسلام و غرب را آینده‌نگاری، راهبرد نگاری برای مقابله با روندهای رقابت‌زا بین اسلام و غرب و تلاش برای جلوگیری از رقابت‌ها و تنش‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام/